Terveelliset ruuat

Terveelliset ruuat kiinnostavat monia, mutta moni myös kokee niiden toteuttamisen hankalaksi. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla hankalaa, sillä terveellisiä ruokia voi toteuttaa aivan yhtä helposti kuin mitä tahansa arkiruokia. Seuraavat vinkit tarjoavat erilaisia terveellisiä vaihtoehtoja ja tapoja, joilla eri resepteistä saa räätälöityä terveellisemmän version. Terveellisyyden vuoksi ei myöskään tarvitse tinkiä ruokien mausta. Seuraavat vaihtoehdot ovat sekä herkullisia että terveellisiä.

Lohi- ja kasvisateria.

Terveelliset ruuat helpoilla vinkeillä

Terveellisiä lounaita ja esimerkiksi terveellisiä aamu- ja iltapaloja voi valmistaa hyvin helposti oikeita raaka-aineita käyttämällä. Tutut aamupalat taipuvat terveellisemmiksi versioiksi kun esimerkiksi sokeria sisältävät aamiaismurot vaihdetaan terveellisimpiin täysjyväversioihin tai sokeroitu jogurtti vaikkapa rasvattomaan rahkaan. Lounaalla kannattaa suosia paljon kasviksia ja mahdollisimman puhtaita raaka-aineita. Mitä vähemmän käsiteltyä ruoka on, sitä terveellisempää se on.

Terveellisten rasvojen, kuten avokadon, pähkinöiden, siementen sekä oliivi- ja rapsiöljyn suosiminen on myös hyväksi terveydelle. Oliiviöljyllä on esimerkiksi terveellisempi vaihtoehto monille salaattikastikkeille. Lautasmallin noudattaminen taas pitää huolen, että ruokavalio pysyy tasapainoisena. Aterian pitäisi sisältää ainakin proteiinia, terveellistä rasvaa sekä hedelmiä tai kasviksia. Ruoka-aineita kannattaa myös vaihdella, sillä eri ruoka-aineista saa erilaisia ravintoaineita. Siten tarpeellisten ainesosien saanti varmistuu.

Terveellisiä lounaita kotiin ja töihin

Terveelliset ruuat kotiin valmistuvat helposti vaikkapa lohesta. Nämä kalat sisältävät sydämelle hyviä rasvahappoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita. Esimerkiksi uunifetalohi fetapeitteen ja kirsikkatomaattien kanssa on hyvin herkullista ja terveellistä. Lohirisotto terveellisistä ainesosista on myös herkullinen ja erittäin terveellinen vaihtoehto. Sitä on myös helppo tehdä kerralla vaikkapa kahden päivän lounaalle. Esimerkiksi sienirisotto parsakaalin kanssa on myös terveellinen vaihtoehto. Tämän ruuan avulla tulee myös syötyä runsaasti kasviksia.

Terveelliset ruuat töihin ovat sellaisia, jotka kulkevat helposti mukana esimerkiksi rasiassa. Hyvä vaihtoehto on pokebowl, joka on havaijilainen trendiruoka. Ateria kootaan muun muassa marinoidusta lohesta, riisistä ja kasviksista. Ateria sisältää myös terveellistä rasvaa tarjoavaa avokadoa. Reseptistä on olemassa erilaisia versioita. Kasvissyöjät voivat esimerkiksi korvata lohen kasvisproteiinilla.

Nopeita ja terveellisiä vaihtoehtoja

Terveelliset ruuat voivat syntyä myös alle puolessa tunnissa. Näiden nopeiden ruokien mausta tai terveellisyydestä ei tarvitse kuitenkin tinkiä. Tällainen nopea arkiruoka on esimerkiksi kasvispyttipannu. Sen voi valmistaa melkein mistä tahansa omasta kaapista löytyvistä aineksista. Esimerkiksi perunat, kasvismakkarat, basilika ja pesto sopivat siihen hyvin. Tämä ruoka valmistuu niin nopeasti, että varsinaista odotteluaikaa ei juurikaan jää. Muutamat odotteluminuutit voi kuitenkin hyödyntää vaikkapa lunastamalla no deposit bonus -puhelimellaan ja pelaamalla pikakasinolla.

Runsas proteiini on tärkeää etenkin paljon liikkuville. Runsaasti proteiinia sisältävä nopea ruoka on esimerkiksi soijapapusalaatti. Soijapavuissa on runsaasti enemmän proteiinia kuin esimerkiksi tonnikalassa tai broilerissa. Papuja keitetään suolalla maustetussa vedessä muutama minuutti, jonka jälkeen ne yhdistetään muihin itse valitsemiin ainesosiin, kuten kasviksiin, fetajuustoon ja terveelliseen salaattikastikkeeseen.

Terveelliset ruuat viikonloppuna

Viikonloppuruoat ovat usein normaalia herkullisempia ja niiden eteen saatetaan myös nähdä enemmän vaivaa. Viikonlopun ruoat voivat olla siitä huolimatta terveellisiä. Karjalanpaistilihoista valmistettu lihapata on täydellinen viikonloppuruoka. Se kypsyy hiljalleen itsestään uunissa. Lihapataan voi myös laittaa terveellisiä kasviksia sekä sipulia. Lihapadan voi tarjoilla vaikkapa perunoiden ja raikkaan salaatin kanssa, jolloin ateria on entistä terveellisempi.

Viikonlopun takuuvarma hittiruoka on myös itse tehty pizza. Pizzapohjan voi valmistaa vaikkapa täysjyväjauhosta, joka on vehnäjauhoja terveellisempi vaihtoehto. Pizzapohja valmistuu myös raastetuista kasviksista tai täysjyvätortillasta. Valitse pizzaan terveellisiä täytteitä, kuten kasviksia, tonnikalaa, katkarapuja, broileria ja juustoa.

Terveelliset ruuat eivät siis vaadi sen enempää vaivannäköä kuin muutkaan ateriat. Lisäksi ne antavat runsaasti energiaa, virkeyttä ja pitävät vyötärön kurissa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että terveellisten ruokien lisäksi myös säännöllinen ruokarytmi on tärkeää. Epäsäännölliset ruokailut aiheuttavat kiljuvan nälän, joka johtaa yleensä epäterveellisiin valintoihin kun halutaan syödä jotain hyvää mahdollisimman nopeasti.